Het Zwaluwnest (LG5)

Het Zwaluwnest is de oudste leefgroep. Nieuw in deze leefgroep is het vak Frans. Alissa komt ons deze nieuwe taal aanleren.

De groep wordt dan even in twee gesplitst. Naar de projecten en thema’s kijken we steeds hard uit. Nadien kunnen we ook bewijzen wat we allemaal bijleerden bij het maken van een toets.

We focussen in deze leefgroep meer op het leren leren. Dit zodat de zwaluwen voorbereid zijn om uit te vliegen naar het middelbaar.

Hieronder vinden jullie enkele voorbeelden van thema’s of projecten die reeds gekozen werden in het Zwaluwnest.

Voorbije gekozen thema’s:

  • Disney
  • Kunst
  • Buitenaards leven
  • China
  • ….

Voorbije gekozen projecten en thema's:

PROJECT DISNEY

De Zwaluwen wouden leren hoe Disney ontstond, we ontdekten dat heel wat Disneypersonages een ouder verloren, we vergeleken typische uiterlijke en innerlijke kenmerken van Disneyprinsessen en -prinsen, … Om tot slotte zelf aan het filmen te gaan. We bedachten een verhaallijn met een belangrijke boodschap, maakten een storyboard, verdeelden de taken (camera, regi, kledij, make-up, geluid, acteur, editor, promoteam …). Supertrots stellen we dit eindresultaat voor: https://youtu.be/lb99AbxMA0M.

THEMA KUNST

Tijdens thema kunst gingen we natuurlijk zelf creatief aan de slag. We leerden bijvoorbeeld tekenen met houtskool. We deden mee met het imaginair museum van het SMAK. Daarnaast leerden we via een escape room over verschillende kunstenaars en verdiepten we ons ook in de verschillende kunststromingen.

THEMA BUITENAARDS LEVEN

Wij kennen alle planeten uit ons zonnestelsel, maar leerden dat er ook nog andere stelsels bestaan met nog veel meer planeten. We dachten na over wat ‘leven’ is, leerden welke voorwaarden nodig zijn om leven mogelijk te maken, … De kers op de taart was ons bezoek naar Sterrenwacht Mira, waar Francis ons keiveel interessante dingen bijleerde.

PROJECT CHINA

De natuur, de politiek, de taal, de feesten, de keuken, de gevaren en problemen, … van het land China kent geen geheimen meer voor ons. We zetten enkele lekkere Chinese gerechten op tafel, leerden Chinees schaken, werkten rond ‘made in China’, … Nadien bouwden we een Chinese muur doorheen onze school, die onze ouders mochten komen bewandelen. Onderweg konden ze stoppen langs verschillende standjes waar telkens een aantal Zwaluwen hen iets bijleerden over China.