De Bijenkorf (LG3)

De kinderen kiezen in groep een project, waar ze gedurende 2-3 weken aan willen werken. Elk project dient even wel aan bepaalde eisen te voldoen. Zo moet het o.a. nieuw zijn en bij voorkeur een probleem met zich meedragen. Iedereen moet er kunnen aan meewerken. Elk project moet ook een duidelijk eindproduct hebben… De groep bepaalt wat zij willen weten, kennen, doen om het probleem op te lossen en hoe zij dit willen realiseren. De begeleid(st)ers waken erover dat de ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor elk leergebied (taal, rekenen, muzische vorming, wereldoriëntatie, …) tijdens deze projecten aan bod komen.

Voorbije gekozen thema’s:

  • Bomen
  • Politie
  • Natuurweek: afval sorteren
  • Kunstweken: Keith Haring
  • Fossielen en opgravingen
  • De ruimte
  • Lego
  • Film
  • Schoolproject: Boomhutters binnenstebuiten
  • ….

Voorbije gekozen thema’s:

We kozen een thema, de dierenwereld

Ondertussen kennen we het verschil al goed tussen gewervelde en ongewervelde dieren en kunnen we ze zelfs nog specifieker indelen.
We zochten diertjes in de schooltuin met onze looppotjes en gebruikten daarbij de kriebeldiertjes bingo van ‘de week van het bos’. Snuisteren in de boekjes van National Geographic tussendoor vinden we heerlijk met dit mooie nazomerweertje. 
 
De natuur hebben we dit schooljaar ook al een dienst bewezen door Park Viteux zwerfvuilvrij te maken. Samen gokten we met een QR-codequiz eens op hoe lang dat afval in de natuur blijft als het niet wordt opgeruimd door flinke Mooimakers zoals wij.
 
We schrokken nogal … een stuk krantenpapier een half jaar, een sigaret iets 15 jaar,  een blikje 50 jaar, plastiek… NOOITOns voorleesboek ‘Boutje van de rommelberg’ paste hier perfect bij, super spannend en meeslepend verhaal.

Bomen

We gingen bij het thema bomen uiteraard op verkenning. We leerden vanalles over de delen en de vruchten van een boom. Met de hazelnoten uit de tuinen van de kindjes maakten we zelf lekker choco! Dat was smullen! De opa van Maud kwam ook boeiend vertellen over de boomkwekerij waar hij werkte. Als kers op de taart plantten we onze eigen leefgroep boom in de tuin van de school.

Natuurweek: afval sorteren

Zack vertelde ons een verhaal over zwerfvuil. We gingen na het spelen van het Mister Jekkes Sorteerspel over naar het echte werk en raapten veel zwerfvuil in Park Viteux.

Kunstweken: Keith Haring

We namen met de klas deel aan de kunstweken over Keith Haring. 

Politie

We brachten een bezoekje aan de politie. We mochten overal een kijkje nemen. Vooral in de combi en in de cel was dat heel spannend!

 

Fossielen en opgravingen

We hadden geluk dat het archeologiedagen waren toen we voor dit thema kozen, zo konden we met de hele klas een leuke workshop volgen in het museum van Velzeke. Vraag ons wat een trilobiet, ammoniet of de megalodon was en we vertellen het je graag. We zijn door ons thema ook allemaal trotse eigenaar van een haaientandfossiel. 1 van de papa’s is wetenschapper en toonde ons hoe ze berekenen hoe oud een vondst is. Nu weten we ook goed hoe het sporenonderzoek verloopt.

De ruimte

We namen ons zonnestelsel onder de loep. Hoe meer we te weten kwamen hoe meer vragen er ontstonden. Het is zo bijzonder en onwezenlijk groot in het heelal! Paxi van Esa Junior nam ons mee op zijn verre reis. De volgorde van de planeten en hun kenmerken kunnen we goed onthouden door het liedje dat we daarover leerden. 

Lego

De geschiedenis van Lego was eentje van veel vallen en weer opstaan. Dat hebben we nu wel ontdekt. We genoten van het bouwen met de ingenieuze steentjes en namen stop motion filmpjes met lego op. We verzonnen een eigen legofiguurtje voor ons vrije tekstenboek. We testten onze kennis met een plickersquiz.

 

Filmproject

Het leek ons superfijn eens zelf in de huid van een acteur en regisseur te kruipen.

  • Lucas Bossuyt kwam vertellen over zijn film ‘Terug naar morgen’
  • de papa van Wannes wist ons te boeien met zijn camera’s
  • de bonpapa van Lander en Jakob had nog een oude projector die we uittestten.
  • We gingen nadien zelf aan de slag met de iPad en maakten verschillende kortfilmpjes. Van romantisch tot eng, van grappig tot een zwart witte stomme film.
  • In Gent pikten we een workshop mee om animatiefilms te maken.
  • We leerden hoe het er in de filmindustrie vroeger aan toe ging, de geschiedenis kent geen geheimen meer voor ons.
  • De gevoelens bij verschillende soorten filmmuziek bespraken we.

 

Kortom, het resultaat mocht gezien zijn. We huurden de filmzaal van het OCP af en maakten het supergezellig met een drankje en natuurlijk zelfgemaakte popcorn. Een avond om nooit te vergeten.

De animatiefilmpjes zijn te bewonderen op Youtube via deze link:

https://www.youtube.com/watch?v=tWP_Fzg_aP8

 

Schoolproject: Boomhutters binnenstebuiten

Via boeiende workshops leerden we over onze gevoelens. Een lachsessie, bingo over liefde, nieuwsgierigheid prikkelen, jaloezie bespreken, bang, boos… Alle gevoelens kregen een plaats. We goten al onze indrukken in een mooi interactief boekje. De prachtige tekeningen van de kids en het zelfbedacht verhaal werden nog leuker met de QR codes erbij, zo kon je de filmpjes van de Boomhutters bekijken.